Новий закон ЖКГ: Що зміниться для споживачів і чи так страшна пеня за комуналку

19.11.2017

Сміття, яке вивозиться щодня, утеплені під’їзди, гарячі батареї у квартирах замість вічного ремонту труб на початку опалювального сезону. Саме такими стануть комунальні послуги для населення після прийняття парламентом нового закону «Про житлово-комунальні послуги», – обіцяють у Верховній раді. Він може перевернути догори дригом сферу ЖКГ і створити справжній ринок послуг, прибрати монополію постачальників і дати споживачам можливість контролювати комунальників, у тому числі – штрафувати. Закон містить як позитивні, так і суперечливі моменти, і вступає в силу через півроку. Розглянемо головні його зміни.

Корисні нововведення

Новий закон «Про житлово-комунальні послуги» став чи не першим законодавчим актом, яким споживачам дали можливість реально впливати на постачальників комунальних послуг. Зокрема, українці тепер зможуть укладати як індивідуальні, так і колективні договори з постачальниками і керуючими компаніями. Зможуть вимагати від комунальних підприємств виплати штрафу за неналежну роботу або неякісні послуги, не оплачувати «комуналку» за час тривалої відсутності у квартирі (понад 30 днів). Постачальників послуг зобов’яжуть надавати споживачам детальну інформацію про будь-які ціни, прописані в договорах, дані про обсяг всіх спожитих будинком послуг, а також інформацію про сусідів-боржників.

«Яка температура гарячої води та теплоносія для опалення, калорійність газу, яку частину в структурі тарифу займають витрати на транспортування послуги – постачальник буде зобов’язаний про все інформувати споживача. А люди будуть оплачувати не саму послугу, а її результат. Тобто не за те, що Обленерго десь у себе подає теплоносій температурою 80 градусів. А за дійсно гарячі батареї в кожній окремій квартирі. Все це буде прописуватися в договорах з тими постачальниками, яких мешканці обиратимуть самі. Давайте будемо говорити чесно: зараз у сфері ЖКГ панує хаос, а нормативна база у сфері комунальних послуг застаріла і не працює. У нас багато питань взаємин у ЖКГ регулюються нормами Житлового кодексу УРСР, який діє до сих пір. Тому ряд депутатів нашої групи підтримали новий закон про ЖКГ, щоб створити передумови для наведення порядку в цій сфері», – пояснив перший заступник голови партії «Відродження» Володимир Пилипенко .

Якщо раніше єдиним способом покарати постачальника за неякісну послугу було проведення перерахунку, то тепер споживачам нададуть право штрафувати комунальників. Не тільки за холодні батареї або ледве теплу воду замість гарячої. Українці зможуть застосувати санкції до постачальника послуги або управителя за перевищення нормативних термінів виконання аварійних і ремонтних робіт (для гарячої води – два тижні). Також абонент зможе оштрафувати комунальника за неякісне обслуговування і ненадання послуги. Розмір штрафів буде прописуватися в договорі.

Неприємні сюрпризи

Але у медалі є й зворотний бік. Законом передбачено введення пені за комунальні послуги. За кожен день прострочення доведеться заплатити одну соту відсотка боргу. Ця норма вступить у дію не найближчим часом, а з 1 січня 2019 року. Як поспішила запевнити нардеп від «Самопомочі» Олена Бабак, одна із авторів закону, штрафувати будуть не всіх. Наприклад, якщо ви отримуєте субсидію, і держава її затримала, – пені не буде. Якщо вам затримали зарплату, і ви можете документально це довести – пеня також не буде нарахована. Та й сам штраф, за її словами, невеликий. Максимальна сума пені на рік становить 3,65%, – зазначила депутат, уточнивши, що пеня не застосовується, якщо споживачі встигнуть вчасно внести плату до 20 числа.

Експерт не виключає, що норму про пеню на комунальні послуги можуть із часом скасувати. За його словами, пеня – це, скоріше, для замилювання очей МВФ. Вона вводиться тільки з 1 січня 2019 років, а не з початку майбутнього, і до цього терміну багато що зміниться. Водночас у законопроекті є інші спірні норми, які можуть створити труднощі споживачам комунальних послуг. Серед них він назвав можливість відключати неплатників за тепло і воду від систем постачання. Зараз це заборонено на законодавчому рівні.

«Залишається незрозумілим, як цей процес може бути реалізований технічно. У багатоповерхівках система «розводки» внутрішньобудинкових мереж влаштована переважно вертикально. Таким чином, можна відключити або всіх споживачів, включаючи боржників, приєднаних до однієї труби, тобто – до стояка, або весь будинок. А цього категорично робити не можна, тому що через боржників не повинні страждати чесні громадяни, які щомісяця і справно платять за комунальні послуги. Тобто разом із позитивними нововведеннями, такими як прозорі договори і чіткі права споживачів послуг ЖКГ, у новому законі є багато спірних моментів. Тому найближчим часом наша партія буде проводити практичне тестування закону на місцях. Ми хочемо зібрати думки людей, які проблемні моменти вони бачать у новому законі, щоб була можливість їх законодавчо виправити до повного його вступу в силу», – пояснив Володимир Пилипенко.

Для цього в найближчі місяці будуть опитані керівники ОСББ. На тлі їх зауважень депутатською групою «Партія «Відродження» буде внесений пакет поправок до закону «Про житлово-комунальні послуги». І Пилипенко додав, що партія відкрита для побажань з приводу цього закону з боку окремих громадян, для чого найближчим часом представники «Відродження» проведуть обговорення закону в регіонах під час зустрічей із виборцями.

Powered by moviekillers.com themekiller.com watchanimeonline.co